Ghost Stories
W niniejszym artykule ze względu na wygodę czytelnika zrezygnowano z właściwego dla Świata Mroku rozgraniczenia między Duchami (Spirits) i Zjawami (Ghosts).
Ghost Stories było jednym z pierwszych podręczników do Świata Mroku i wyraźnie zniknęło w cieniu Antagonists, Oczyma Duszy i innych, z pozoru ciekawszych pozycji. Niesprawiedliwie, bo Opowieści o Duchach są jednym z najbardziej klasycznych przejawów grozy i horroru, jaki spotyka się i w literaturze i w kulturze masowej. Nawiedzone domy, zemsta zza grobu, zjawa opiekująca się swoimi dziećmi, czy ukochaną osobą, czy choćby zagubione dusze błąkające się bez celu po korytarzach wiktoriańskiej rezydencji, czy gotyckiego zamczyska. Wszystko to jest z pozoru ograne, znane wszystkim motywy, jednakże ich zastosowanie nadaje Światowi Mroku nowego oblicza rodem z groszowych opowieści grozy, czy powieści gotyckiej. Właśnie o tym jest ten dodatek.
Podręcznik, ze swoją okładką, przywodzącą na myśl mroczne zdjęcia z serwisów pokroju www.Opacity.us, czy jego polskiej odmiany, www.Opuszczone.com, robi dobre wrażenie już na pierwszy rzut oka. Wewnątrz nie jest wcale gorzej – wstępne opowiadanie ma w sobie coś, co powoduje ten lekki dreszczy emocji. Podręcznik podzielono na kilka rozdziałów – pierwszy będący kompilacją pomysłów na stworzenie opowieści o duchach, oraz uzupełniającej to mechaniki. Niektórych może razić powtórzenie informacji i statystyk duchów z podręcznika głównego, jednakże ten zabieg ułatwi korzystanie z podręcznika bez ciągłego odwoływania się do podstawki. Przedstawiony sposób „konstruowania” ducha na potrzeby sesji nie jest może odkrywczy, ale za to jest solidnie napisany i ułatwia nam zadanie. Zaskakującą ciekawostką jest za to ramka zatytułowana „ofiary postaci graczy”. Wraz z otwierającym opowiadaniem rozdział ten zajmuje mniej niż jedną piątą podręcznika, pozostawiając mnóstwo miejsca na pięć opowieści o duchach…
Kolejne rozdziały opisują konkretne duchy wraz z całym dobrodziejstwem inwentarza, będąc gotowymi, pełnoprawnymi przygodami. Każdy z pięciu scenariuszy zajmuje się innym rodzajem ducha. Są one zgrabnie skonstruowane i co za tym idzie łatwe do poprowadzenia przy minimalnym wkładzie własnym. Zabieg ewidentnie skierowany do osób zaczynających zabawę ze Światem Mroku. Nie oznacza to, że grający w nie doświadczeni gracze nie będą się dobrze bawić. Szczególnie, że wszystkie pozostawiają spore pole do popisu dla prowadzącego. Pomagają w tym liczne wątki i postaci niezależne, których dalsze (lub wcześniejsze) losy mogą być dobrym materiałem na sesje. Pomysły stojące za przygodami bywają naprawdę niezwykłe, ale też i całkiem klasyczne, co nie przeszkadza wcale w ich odbiorze. Najciekawszy z nich jest ewidentną grą słów, mianowicie – w języku angielskim opuszczone miasto zwie się ghost town.
W podręczniku znajdziemy sporo ciekawych rozwiązań mechanicznych i fabularnych, tradycyjnie dla Świata Mroku umieszczonych w łatwych do zauważenia ramkach. Między nimi są zarówno nowe moce dla duchów, jak i pomysły na fabularne zagrania, jak np. nadawanie pozornego znaczenia dziwnym przedmiotom, tworzące wokół nich atmosferę grozy. Poruszono również niektóre prawdopodobne zwroty akcji, nie zapominając również o informacjach, jakie postaci graczy mogą zdobyć prowadząc śledztwo. Również pojawiające się w przygodach efekty nawiedzenia dodają całości uroku i ułatwiają prowadzenie przygód. Na końcu każdej przygody znajdziemy fragment zatytułowany „jak to naprawić” („setting things right”), który podsumowuje sposoby poradzenia sobie z duchem. Tak jak w każdej przygodzie do Świata Mroku mamy też do czynienia z fragmentami dotyczącymi umiejscowienia akcji w różnych miejscach (chociaż w żadnym nie bierze się pod uwagę lokalizacji poza Stanami Zjednoczonymi), oraz kilka wariantów odpowiedzi na pytania „kto/co?” i „jak/skąd?”, niekiedy zupełnie zmieniającymi charakter przygody i pojawiające się w jej trakcie moralne wątpliwości.
Co do ilustracji, to zastosowano bardzo ciekawy zabieg – każda z opowieści jest ilustrowana przez jedną, dwie osoby, a styl ilustracji znakomicie pasuje do jej treści. Dzięki temu na nierównym poziomie ilustracji cierpi jedynie jeden rozdział, miast całego podręcznika. Na szczęście większość z nich jest doskonale dopasowana.
Podsumowując – Ghost Stories jest dobrym i wartym polecenia podręcznikiem, w szczególności dla stawiających pierwsze kroki w Świecie Mroku mistrzów gry. Poruszane w nim motywy i miejsca w jakich rozgrywa się akcja opowieści, oraz garść nietuzinkowych postaci i przeciwników przemawiają stanowczo na korzyść podręcznika. Należy jednak pamiętać, iż jest to przede wszystkim zbiór opowieści o duchach spisanych jako przygody, okraszonych jedynie odrobiną informacji o prowadzeniu i konstruowaniu przygód o duchach. Stąd jest on o wiele mniej przydatny dla mistrzów gry mających większe doświadczenie w prowadzeniu Świata Mroku, lub prowadzących jeden z nadnaturalnych podsystemów… Stąd końcowa ocena podręcznika, obejmująca wszystkie te aspekty.
Za udostępnienie podręcznika do recenzji dziękuję organizatorom Coolkonu v 2.0 i konkursu tolkienowskiego na tym konwencie.
Żaden duch, zjawa czy upiór nie zostały skrzywdzone podczas pisania tej recenzji.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
Tytuł: Ghost Stories
Linia wydawnicza: World of Darkness
Autorzy: Rick Chillot, Matt Forbeck, Geoff Grabowski, Matthew McFarland, Adam Tinworth oraz Chuck Wendig
Okładka: Brecky Jollensten
Ilustracje: Sam Araya, Jim DiBartolo, Anthony Granato, August Hall, Michael William Kaluta, Joshua Gabriel Timbrook oraz Jamie Tolagsun
Wydawca oryginału: White Wolf
Data wydania oryginału: 2004
Liczba stron: 128
Oprawa: twarda
ISBN-10: 1-58846-483-0
Numer katalogowy: WW55400
Cena: 24.99$
Linia wydawnicza: World of Darkness
Autorzy: Rick Chillot, Matt Forbeck, Geoff Grabowski, Matthew McFarland, Adam Tinworth oraz Chuck Wendig
Okładka: Brecky Jollensten
Ilustracje: Sam Araya, Jim DiBartolo, Anthony Granato, August Hall, Michael William Kaluta, Joshua Gabriel Timbrook oraz Jamie Tolagsun
Wydawca oryginału: White Wolf
Data wydania oryginału: 2004
Liczba stron: 128
Oprawa: twarda
ISBN-10: 1-58846-483-0
Numer katalogowy: WW55400
Cena: 24.99$